Hanzhong2012.reismee.nl

Zondag in Hanzhong

Vandaag keerden we terug vanuit het Hoayang Changquing Resort, waar we de voorbije dag meer info kregen over de lokale natuur terwijl we de kans kregen om Ibissen, 'Golden Monkeys' en panda's te zien.

Deze reis bracht ons door de prachtige bergen in het noord-oosten van Hanzhong. Onderweg kregen we een zicht op het traditionele leven op het platteland.

Op de terugreis bezochten we een gloednieuw openbaar park met enkele architecturale pareltjes zoals de fonteinen, pagodes, trappen, fitness voor volwassenen, .... Tevens zagen we hier interessante voorbeelden van duurzame energiegebruik. Zo werd bijna alle verlichting voorzien van een zonnepanneel of kleine windmolen. Hierdoor wordt de milieuimpact van de verlichting geminimaliseerd.

Gedurende de namiddag bezochten we het medische deel van de 'Hanzong Vocational and Technical College'. Een samenvoeging van vierdepartementen(leerkracht, agricultuur, geneeskunde en financiën). Vandaag kregen we een duidelijker beeldvan het departement geneeskunde, opgericht in 1958. Dit departement kan worden onderverdeeld in drie richtingen Geneeskunde, Verzorging en Farmacie.

Aan het departement Geneeskunde is eveneens een ziekenhuis gekoppeld met plaats voor 186 patiënten. Hieruit put de opleiding veel ervaring. Daarnaast nodigen ze dokters vanuit de hele provincie uit om gastcolleges te geven.

Blijkbaar zorgden de recente hervormingenvan degezondheidsverzekering (coöperaties op het platteland)voor een stijgende zorgvraag waardoor het college wordt geconfronteerd met een alsmaar stijgende vraag naar zorg. Een vraag die ons ookbezig houdt.

Vanavond kregen we de kans om na het avondeten de muzikale fonteinen van Hanzhong te bewonderen. Een prachtig water- en lichtspel dat ons de geschiedenis van Hanzhong heeft verteld. Een ervaring die we niet snel zullen vergeten.

Groeten vanuit Hanzhong,