Hanzhong2012.reismee.nl

Maandag 16 april: onze laatste dag in Hanzhong

Maandag 16 april

We beginnen de ochtend met een bezoek aan 'Hahzong People's Congress'. Hier worden de belangrijke beslissingen door politieke vertegenwoordigers van alle partijen die er in China zijn.

Het Volkscongres werd in 1949 opgericht, toen de Volksrepubliek China werd uitgeroepen. De eerste veertig jaar van haar bestaan bezat het Volkscongres weinig macht, maar recentelijk is de invloed van het parlement toegenomen.

De ruim 3000 leden van het Nationaal Volkscongres worden om de vijf jaar gekozen uit de Regionale Volkscongressen (regionale parlementen). Dit regionaal congres bezoeken we nu. De afgevaardigden komen eenmaal per jaar voor een periode van twee weken bij elkaar. Het Nationale Volkscongres ziet toe op de naleving van degrondwet (1982), het kan de oorlog verklaren, een vredesverdrag sluiten, het economisch beleid goedkeuren en haar goedkeuring geven aan de jaarlijkse staatsbegroting.

De afgevaardigden zijn voor een groot deel lid van de Communistische Partij van China, maar er zijn ook leden van de acht, naast de communistische partij, bestaande politieke partijen en clubs. Ook zijn er afgevaardigden van diverse Chinese volkeren, religies e.a. belangenorganisaties in het Nationaal Volkscongres vertegenwoordigd.

Het comité in Hanzhong telt 386 leden, 23% hiervan zijn vrouwen. In april 2011 werd in Hanzhong een nieuwe regering gekozen. De procedure verloopt als volgt: de bewoners verkiezen vertegenwoordigers die op hun beur kiezen wie in het Partijcomité zit. dit comité kiest vervolgens een leider die op nationaal niveau afgevaardigd. Wij hebben vandaag de eer gehad deze voorstelling te krijgen van de secretaris-generaal van het congres van Hanzhong.

We rijden verder naar een school speciaal voor doofstommen in deze school loopt momenteel een pilootproject waarbij een aantal kinderen een operatie ondergaan waarna zij therapie krijgen aangeboden om terug te leren luisteren en spreken. Per kind wordt 25.000 euro voorzien. Voor deze kinderen een unieke mogelijkheid om uit hun Na de lunch bezochten moeilijke situatie te geraken. We zijn er zelf getuige van hoe leerkrachten en logopedisten op een zeer intensieve wijze met de kinderen aan de slag gaan. de school is tevens voorzien van diverse nieuwe technolgiën zoals onder andere een multimediaprogramma om jonge kinderen opnieuw te leren spreken en ruimtes om de ontwikkeling

we het Cultureel Centrum van Hanzhong. Dit is het equivalent van onze Warande. In het verleden heeft de stad Turnhout reeds verschillende keren cutlurele uitwisselingen georganiseerd met haar partnersteden. In het kader van 'turnhout 2012'worden tal van culturele activiteiten uitgewerkt. We hopen dat Hanzhong een artiestengroep naar Turnhout kan sturen om dit weekend mee een Chinese tint te geven. Eén van hun meesterwerken zijn de poppentheaters. Er bestaan 4 soorten poppentheater en we bespreken vandaag wat het interessants is voor ons evenement.

Last but not least hebben we een officiële meeting om onze verdere samenwerking te bespreken. We hopen vooral in te zetten op samenwerking rond milieu, welzijn en gezondheid. Het memorandum wordt getekend.

Vanavond is onze laatste avond in Hanzhong. Het is aan Turnhout om hen te bedanken voor de fijne ontvangsten en vlekkeloze organisatie. Morgen terug naar Xian.

Leen Van den Putte

een aangename laatste dag in Hanzhong gewenst en breng die rugzak vol inspiratie en ideeën maar mee naar Turnhout. Tot gauw

Hild Peeters

Wat doen ze daar met de kinders als de ouders uit werken gaan? hebben jullie daar al een filiaal van Gabbers & Co tegen gekomen?
nog veel werkplezier daar in China!

jet van mierlo

Eindelijk jullie blog gevonden. Ik had amper door dat jullie al weg waren en jullie komen alweer bijna terug. Ik ben blij dat Peter mee is. Ik hoop van ganser harte en dat lijkt ook echt wel zo dat de missie deugddoend is in alle aspecten. Heel veel succes.